maandag 3 januari 2022

Rode kruisbes adoptie en stekkenactie

Over kruisbessen

In de zomer maakten we confituur van een dikke lading rode kruisbessen van bij buurvrouw Tina. Die confituur viel bij veel mensen in de smaak, onder andere bij enkele bezoekers van de open tuindagen.

We gingen bij Tina langs met het idee enkele takjes af te knippen om stekjes te maken. We kregen echter zowaar al echte plantjes! Kruisbessentakken zijn behoorlijk slap. Ze groeien aanvankelijk omhoog, maar buigen op een zekere lengte terug af richting de grond. Onpraktisch want het is niet evident een oogstvriendelijke vorm te snoeien, en de takken komen als snel tussen gras en onkruid terecht. Maar elk nadeel heb zijn voordeel: bij Tina hadden meerdere van deze takken reeds worteltjes. Ik moest ze dus gewoon afknippen en verplanten. Deze vermeerderingstechniek heet afleggen. Ik kreeg eerder al afleggers van bessenstruiken van bij Noor. Ik vermeerderde ook al goji-bessen op deze manier.

Van Tina kreeg ik ook nog wat takjes voor stekken mee van haar rode bessenstruik. Die droeg deze zomer echt zeer rijkelijk.

Ik snoeide ook alle bessenstruiken in de moestuin en maakte ook hiermee weer heel wat stekjes. Bij de kruisbes snoeide ik heel drastisch. Alle takken die niet in een hoek van minstens 45° groeien, knipte ik weg, ik dunde heel wat uit, en ik snoeide de dikkere takken op hun buigpunt af. Ik vond er ook twee spontaan ontstane afleggers, één ging naar het stekjesbed, en ééntje gaat later naar de perenboomgaard.

Hieronder staat een inventaris van mijn stekactie, vooral voor mezelf, om niet te vergeten wat waar staat:

Rode kruisbes van Tina:

De twee grootste planten plaatste ik onmiddellijk in de perenboomgaard

Twee kleinere plantjes kwamen in het kweekrijtje aan de compostbakken.

Nog twee kleinere plantjes in het stekjesbed in de moestuin

Rode aalbes-stekjes van Tina: bij de tijm ter hoogte van de trampoline.

Overzicht stekjesbed te beginnen aan blauwe bessenstruik:



de oude, onbekende stekjes. onkruidvrij gemaakt en gemulchd

de stekjes zijn niet zichtbaar op de foto, maar de rijtjes zijn aangeduid met bamboe

  1. oudere stekjes, geen idee van welke moederplant (wit of rood). Waarschijnlijk deze.
  2. 2 rode kruisbes van Tina rechts, 1 groene kruisbes van eigen kweek links, aangeduid met bamboe
  3. stekjes van de 2e struik te tellen van bij Mia (rood of wit). Start en einde aangeduid met bamboe
  4. stekjes van 3e struik (rood of wit), met bamboe
  5. stekjes van blauwe bes, met bamboe
Tip: onderaan deze post staan enkele 'labels'. Je kan erop klikken om meer te leren over stekken, vermeerderen, kruisbes of voedselbosvrienden. Voedselbosvrienden is een label dat ik gebruik voor alle mensen die planten doneren of meebrengen, of op een andere manier helpen aan de groei van het voedselbos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten