vrijdag 13 november 2020

Adoptiebessen

 We gingen een namiddag helpen bij vrienden in de tuin. Ze kochten een nieuw huis met een mooi stuk grond en een moestuin. Alles was wat verwilderd, dus er vielen verborgen schatten te ontdekken.


Jeroen aan het werk. Links de wildernis zoals ze was. Rechts al enkele bessenstruiken die bevrijd en gesnoeid zijn.

De doornloze bramen waren gaan wandelen. Ze hadden zichzelf vermeerderd door met de toppen in de grond te wortelen (zie ook deze post). Daarna had iemand duidelijk met een bosmaaier door deze wildernis gegaan. Het resultaat was een grasveldje bezaaid met jonge bramenplantjes. We adopteerden er een vijftal.

Onder een wildernis van wilde bramen (met doornen dus) vond ik enkele bessenstruiken. Ik snoeide er zeker 2 derden van weg, want ze waren echt helemaal uit hun voegen gebarsten. Tot mijn verbazing vond ik ook hier afleggers. Hier en daar waren er takken gaan liggen en beginnen wortelen. Deze heb ik ook met graagte geadopteerd, want ze stonden toch te dicht bij de moederplant.

Tussen deze bessenstruiken vond ik ook nog frambozen. Die stak ik ook uit en nam ze mee naar ons voedselbosje.

Die bessen en frambozen zijn eigenlijk verrassingen, we weten niet wat het wordt :-).
Dankjewel Noor en Jeroen

1 van de bramenplantjes in de perenboomgaard



Een bessenstruikje in de weide



Geen opmerkingen:

Een reactie posten