zaterdag 24 juli 2021

Open tuindagen

  • Wat ons betreft waren de opentuindagen zeer geslaagd. Het deed deugd onder de mensen (veelal gelijkgestemden en geïnteresseerden natuurlijk) te zijn en hun fijne reacties - verwondering en bewondering- te zien. Het was een blij terugzien met veel vrienden en familie. Van sommige bezoekers kreeg ik ook nuttige tips en soms kwam ik tot een bepaald besef door het erover te hebben.



    Er waren ook veel vragen naar mijn
    niet alledaagse aanpak in de moestuin,
     en veel vragen over de eetbare
     bloemen in de siertuin.

    Eigenlijk wou ik nog wat meer info geven over het nut en het concept van voedselbossen, maar uiteindelijk werd het toch meer een echte rondleiding. Die duurde al lang genoeg denk ik.

    Er was niet zo veel om te proeven, behalve enkele handen vol blauwe bessen, en heel wat eetbare bloemen. We deden wel een proeverij van siropen: venkel, rozenblaadjes, vlierbloesem, klaproos, moerasspirea. Wie interesse had nam een flesje van de vlierbloesemsiroop of van de zwartebessengelei. Fons stuurde me zelfs een foto van zijn ontbijt.



    Enkele interessante vragen van bezoekers: 


    • veel vragen over het lange gras.
      Welke grassoorten staan er? Daar weet ik inderdaad niets vanaf, ik had er nog nooit over nagedacht, omdat ze niet eetbaar zijn.
    • Wat is het plan op lange termijn? Voorlopig nog geen langetermijnplan, we gaan met de flow.
    • Gaan de ganzen niet alle bessen opeten? We zullen zien, desnoods passen we het plan aan.
    • Hoeveel uur werk heb je aan alles samen? Ik moest het antwoord schuldig blijven, maar Pieter zijn antwoord was: ergens tussen de 0 en de 12 uur per week.
    • Waarom maai je het gras niet? Wat ons niet stoort moet niet weg is onze filosofie. Ik wil wel leren zeisen, en kreeg een zeis aangeboden van vrienden.
    • Waarom doe je niet iets met water, een poeltje ofzo? Zeer goede vraag.



    Het zou leuk zijn in september nog een open dag te organiseren, wanneer de appelen en de peren plukklaar zijn. Het is echter op dit moment moeilijk in te schatten of dat haalbaar zal zijn. Wie interesse heeft kan zich zeker inschrijven op de nieuwsbrief (je kan aanduiden dat je interesse hebt in opentuinmomenten) via deze link.
    Vrienden, collega's, buren en familie blijven vanzelfsprekend welkom op elk moment. Ieder excuus is goed. Tot snel?


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten