zondag 31 mei 2020

Zelfgekweekte bessenstruiken voor het voedselbos



Planten vermeerderen kost helemaal niet zoveel moeite, het vraagt alleen wat geduld. Een bessenstruik kopen geeft je twee jaar sneller resultaat dan het zelf vermeerderen. Maar ik heb de smaak te pakken, en eigenlijk gaat het vermeerderen wel snel.

- Frambozen
Op dit moment zijn er in de tuin, moestuin, weide en perenboomgaard 5 frambozensoorten op verschillende plaatsen. Om ze te vermeerderen spit ik gewoon de planten uit die niet echt meer in de rij staan en geef ik ze een nieuw plekje. Klaar is kees. Dit jaar heb ik ook bij het snoeien stekjes gemaakt. Ik stak ook snoeirestjes zomaar in de grond op drie plaatsen, maar daar zal met deze droogte niks meer van terug te vinden zijn.


Stekjes van frambozen

Frambozenuitlopers naar de weide verplaatst
- Aalbes (rood en wit) en cassis

Van deze bessen kon ik de meeste stekjes grootbrengen tot nu toe. Er staan er een tiental in de moestuin, en een tiental in de weide. Ze doen het goed, maar hebben nu dorst.


Een rij stekjes groeit verder op in de moestuin

een zwarte bes in de weide

- Josta
Jostabessen zijn echt de makkelijkste planten om te vermeerderen. Gewoon takken in de grond steken en de rest komt vanzelf. Er staan er enkele in de weide en enkele in de perenboomgaard. Ze vinden het ook niet erg om verplaatst te worden.
Josta in de weide

- Kruisbes
In de vroege lente kon ik enkele zelfgemaakte stekjes in de perenboomgaard zetten.
We wilden ook een te forse struik verplaatsen naar de perenboomgaard, maar die viel tot mijn verbazing makkelijk op te splitsen in 4 plantjes. We konden ook een aflegger verplaatsen, gewoon een tak die bedolven raakte onder de aarde en zo wortelde.
Gesplitste kruisbes in de perenboomgaard.


- Bramen. 
Bramen vermeerderen ook zeer gemakkelijk. Als je goed oplet duiken ze overal op, en ze zien niet echt af van het verplaatsen. Ze voelen zich soms al heel snel thuis op hun nieuwe plaats. Omdat deze geen klonen zijn, valt af te wachten of ze een lekker resultaat geven. Het kost echter geen moeite om ze een kans te geven en ze lijken als twee druppels water op de moederplanten.
Baby-braam in de eetbare planten border

Adolescent-braam in de eetbare planten border
Vorig jaar verplante braam naast het huis
Braam in de perenboomgaard


-Gojibessen (boksdoorn)
We hebben één gojibes waar we nog geen bessen van konden oogsten. De plant groeit wel uitbundig en maakt veel takken (zoals bramen). In het najaar stak ik vier punten van takken in een pot. Je ziet mooi dat ze hele forse scheuten maken. Voor de zekerheid verplant ik ze pas in het najaar.
Daarnaast stak ik ook enkele stekjes in de grond. Deze groeien ook heel goed, maar voor de zekerheid geven we ze nog voldoende water. Gojibessen vermeerderen ook zeer goed.

Stekje in de moestuin



- Honingbes
Van de honingbes hebben we een drietal stekjes die ook goed aanslaan. Wat spijtig dat we er niet gewoon 20 in de grond staken.

Stekje in de moestuin


- Vlier
Deze vlier kwam terug uit enkele achtergebleven worteltjes.
Vlier is ook zo'n makkelijke plant om te vermeerderen.Ik trok enkele takken van een plant uit de buurt en stak ze gewoon in de grond in de vruchtbare borders. Ik kon er vorig najaar een 6 tal planten in de weide. Ik ontdekte vandaag zelfs een vlier die groeide waar ik er één wegnam.
Vlier uit een tak
Deze vlier kwam terug uit enkele achtergebleven worteltjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten