zondag 9 januari 2022

Boek: Wildplukken

 Ik las een heel fijn boek uit de bib: Wildplukken van Leoniek Bontje.


Er staan 60 planten in beschreven, met medicinale werking en recepten. Ik kende alle planten (uitgezonderd Sin-Janskruid en lievevrouwebedstro, maar daarvan ben ik zeker dat ik ze niet heb), maar leerde nog enkele dingen bij. Hieronder lijst ik op wat me bijbleef, vooral als geheugensteuntje voor mezelf.

Braamblad kan je kauwen tegen mond en keelklachten. Ik proefde al wel eens van braamblad, enkele jaren terug. Het beviel me niet, ook al had ik er heel wat werk in gestopt om de jongste, zachtste blaadjes te oogsten. Ik droogde er ook wat voor thee. Die gebruikte ik wel, maar het gaf niet echt veel smaak.

Alle soorten munt zijn goed voor luchtwegen en darmen

De bloemen van wikke zijn eetbaar. Opgepast wel met de vruchten. In de weide ter hoogte van de wilgen hadden we vorig jaar heel wat wikke.

Jonge bladeren van wilg en jong walnootblad zouden ook eetbaar zijn. Te proberen.

De wilde rucola die ik zaaide in de moestuin, staat er al enkele jaren. Het is een vaste plant, en ik moet hem dringend verplanten. Naar meerdere plaatsen, om te zien waar hij het naar zijn zin heeft.

Bloemen en zaden van wortel zijn ook eetbaar. Kunnen we zeker eens proberen.

Venkelzaad kan ik nu nog buiten vinden. Ik gebruik het wel eens om iets te kruiden, maar in de thee kunnen we ook proberen.

Blad van zuurbes, smaakt als zuring. We hebben twee zuurbessen in de weide.

Blad van kastanje zou ook eetbaar zijn, nog nooit geprobeerd. Daar moet ik eens wat over opzoeken.

Ik was vergeten dat hopplanten tweehuizig zijn, dus ofwel mannelijk ofwel vrouwelijk. Voor hop ben ik wel gewaarschuwd dat het gaat woekeren.

Van de hazelaar kan je ook jong blad en katjes eten. 

Sommige makkelijk oogstbare zaden dienen goed om kiemen te kweken. Het boek vermeldt onder andere knopkruid, melganzevoet en venkel. Het is nu een goed moment om kiemen te kweken, én de kinderen zullen het ook wel leuk vinden om te doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten