zondag 30 januari 2022

Lente-tekenen

Het was weer lekker warm vandaag -zo'n 11 °C- en de zon scheen heerlijk. Het gaf zomaar een lentegevoel. Een gevoel dat me de tuin in dreef. Heel wat planten zien de lente ook al zitten. Ik ging op zoektocht naar lente-tekenen, en werd er natuurlijk heel enthousiast van.

Daar komen de sneeuwklokjes, de bloemetjes zelfs al bijna. Niet eetbaar!

De eetbare tulpen die ik van Velt kreeg. Dit was er het eerste jaar ééntje. Ik vermoed dat dit het derde jaar is.

De bieslook is er altijd vroeg bij. En dan ziet hij er het lekkerst uit.

Kraailook.
Ik kocht enkele jaren geleden kraailook aan, het was toen één plantje (één sprietje!). Het plantje groeide goed, kwam in bloei en vormde zaad. Hij zaaide voorzichtig uit. Het jaar erop gebeurde hetzelfde, maar ik had in totaal niet meer dan een tiental plantjes (sprietjes dus). Dit jaar vind ik rijkelijk veel zaailingen, waaronder deze dikke pol. Ik begreep niet goed waarom er soms sprietjes groeien, en hier ineens een pol. Op internet vind ik vooral informatie over de polvorm. Ik moest in het Engels op zoek gaan om toch iets te vinden over het verschil tussen sprietjes en pollen, maar eigenlijk begrijp ik het nog niet hoe het gebeurt.
Je kan de bol eten als look, of de spriet als bieslook. De bol wil ik wel eens proeven, maar dan wanneer er nog meer zijn uitgezaaid, want als je de bol eet, is de plant weg.

Ook de frambozen beginnen hun groei.

Bij de honingbes was al één bladknop geopend. De honingbes is altijd heel vroeg. Het is ook de eerste bes die je kan eten.

Zonder foto, maar de graslelie komt ook al tevoorschijn. Die ziet er gelijkaardig uit als de bovenstaande bollen.

 

2 opmerkingen:

  1. Hey Eveline, tante gudrun hier. Proficiat met je blog!! Vraagje : zijn honingbessen lekker en kun je die struiken overal kopen? Ik heb er nooit eerder over gehoord....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gudrun, onze struiken komen niet van een bijzondere handelaar dus ik denk dat ze wel makkelijk te verkrijgen zijn. Ik vind het leuk dat ze vroeger klaar zijn dan andere bessen. Ze zijn een beetje zuur maar best lekker. Ik heb geprobeerd ze te stekken, en hoop dat het lukt!
    Hier vind je er alle info over! https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/Haskap_kweken.pdf

    BeantwoordenVerwijderen