zaterdag 10 juli 2021

Wortelbloem en kriebelbeestjes

Een aantal jaar terug mislukte het kweken van worteltjes in de moestuin. Door gebrek aan liefde en water was het resultaat te triestig en te taai om op te eten. Ik liet ze gewoon staan en zo konden ze net als vele andere gewassen in onze moestuin 'doorschieten'. Wie wist dat wortelen het jaar erop prachtige bloemen vormen? Ik zag ze niet veel later in een boeketje dat een vriendin in een wegberm had geplukt. Want wortel komt in het wild veel voor maar heet dan 'wilde peen'.
Nadat deze bloeiende wortelen in de moestuin uitgebloeid waren, oogstte ik het zaad en zaaide ik het op bepaalde plaatsen opnieuw. Ik verwachtte geen nette, sappige worteltjes maar deed het voor de natuur, want wist je dat:
  • de peen een schermbloemige is, zoals groenten als pastinaak, peterselie, venkel en selder of zoals kruiden als dille, kervel, engelwortel, zevenblad en koriander?
  • wortelen in heel veel kleuren bestaan? Het waren de Nederlanders die de oranje wortel doorselecteerden.
  • wilde peen en echte insectenlokker is? Je vindt er onder andere heel wat rupsen op zoals die van de koninginnepage. Een andere vaste klant is rozekeverdolkwesp, die parasiteert op engerlingen!
  • de wilde peen ook eetbaar (maar minder sappig) is, en ook medicinaal gebruikt wordt?


Twee zwarttip-smalboktorren, één graafbij en één viltbandkevertje.


Lees hier nog 5 leuke weetjes over wilde peen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten