donderdag 29 juli 2021

Wat groeit er tussen de boontjes?

De boontjes in de moestuin zijn bijna klaar. Ik zaaide ze rechtstreeks in de grond. Dit jaar is het resultaat ok, maar meestal is er teveel slakkenvraat en zijn de plantjes te zwak.


Naar goede gewoonte laat ik bepaalde spontaan verschenen planten (je zou ze onkruiden kunnen noemen) staan. Hieronder zie je het kaasjeskruid, dat boven de boontjes uitkomt. De extra planten zorgen ervoor dat er meer schaduw is en dat het dus vochtiger blijft aan de bodem. Ze zorgen er ook voor dat er minder andere ongewenste planten verschijnen tussen de boontjes. Kaasjeskruid is bovendien helemaal eetbaar.


In de schaduw van de boontjes en het kaasjeskruid zette ik wat stekjes van de druivelaar. Ik zet ze liever niet vol in de zon, want dan moet ik ze begieten, en even uit het oog verliezen is fataal bij stekjes. Dit is een voorbeeld van een stekje dat al twee nieuwe blaadjes heeft aangemaakt.


Onderstaand 'spontaan verschenen plantje' is papegaaienkruid. Wanneer de zaadjes rijp zijn kan je ze eten, rauw of zoals quinoa. Deze gaat niet woekeren.

Ondertussen stak ik nog stekjes van de blauwe bes tussen een andere rij boontjes. Blauwe bessen stekken is niet gemakkelijk. Op hoop van zegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten