zaterdag 21 november 2020

De voorlaatste plantdag!

 Vandaag plantten we nog:

- 2 nieuwe halfstam kersenbomen (een blonde en een rode)





- 5 druivelaren. 3 blauwe en 2 witte.


- 5 jostabessen (zelf gestekt) (misschien zijn het andere bessenstruiken, want ik herinner me niet dat ik nog meer Josta had vermeerderd)



- aardbeien uitlopers uit de moestuin opgeschoond en verplaatst naar het zuidelijke (bessen-)deel van de perenboomgaard



Het is de voorlaatste plantdag, want op ons lijstje staat enkel nog passievrucht, nog wat meer aardbeien verplaatsen en misschien nog een deel van Noor haar (vermoedelijk zwarte) bessen. Van die laatste heb ik er zeker nog een tiental, maar ik heb ze voorlopig in aarde gezet in de moestuin, dus geen haast.

Tegen het voorjaar is het dan de bedoeling dat:

  1. de draden aan het zuidelijke bessengedeelte worden verstevigd, en dat ze worden weggehaald daar waar geen peren en geen bessen meer staan. 
  2. de peren die overgebleven zijn deftig worden gesnoeid. De laatste twee rijen in het westen zijn nog zeer wild.
  3. Er moet nog opgeruimd worden. Wat wildgroei moet nog verdwijnen. Stammen van afgezaagde peren moeten weg, bramen opgeruimd. De gekapte berken moeten ook nog opgeruimd.

Ter info: Het bessengedeelte dat nieuwe draden en palen moet krijgen staat bovenaan ons stuk en bestaat uit van oost naar west: bramen, goji, druiven, kiwi, japanse wijnbes, kiwibes en hop (er moet nog passievrucht geplant worden). Al deze planten moeten vertikaal geleid worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten