zondag 3 juli 2022

Toertje in de moestuin

 In deze blog wil ik niet schrijven over de klassieke moestuingroenten, maar af en toe wil ik jullie toch meenemen naar de moestuin voor enkele minder klassieke eetbare planten, of een minder klassiek gebruik ervan. Daarnaast laat ik graag de bessenoogst zien.

Tussen de erwtjes staat korenbloem in verschillende kleuren. Het zaad heb ik zelf geoogst uit de tuin één van de voorgaande jaren.


De erwtjes zijn klaar, maar vergeet niet dat het blad ook eetbaar is, lekker knapperig, en met erwtjessmaak.

De kruisbessen zijn zeer goed dit jaar. We aten de volledige struik leeg. Vorige jaren leek de struik ziek, de bessen werden zuur en glazig voor ze rijp waren. Voor de jostabessen geldt hetzelfde. Meerdere jaren vond ik het juiste moment niet om ze te oogsten. Eerst waren ze niet rijp, en daarna snel overrijp. Dit jaar zijn ze prima. Mijn intuïtie zegt dat ze in de mislukte jaren te weinig water hebben gehad.

Hier en daar kunnen we al blauwe bessen oogsten, een handjevol per dag. Ze hebben ook een goed jaar, én ze hebben zelfs wat extra water gekregen. Het resultaat mag er zijn.

Deze plant heet brunel of bijenkorfje. Ik zag hem vorig jaar voor het eerst in een stukje gazon dichtbij de moestuin. Dit jaar zie ik hem op vele plaatsen in het gazon en in de moestuin. In het voorjaar liet ik deze plant staan, zonder dat ik wist wat het was. Ik herkende het niet als één van de veelvoorkomende soorten onkruid en was nieuwsgierig wat het zou worden. Ik vind het een mooie aanwinst, want hij is bijvriendelijk, en het jonge blad is eetbaar. Volgend voorjaar zal ik het blad wél herkennen en dus proeven.


De oogst van vandaag. 
Grote witte kom: Rode en zwarte bessen en josta.
Aardbeibakje: vossenbes, blauwe bes, braam, rode bes, gele en oranjeroze framboos.
Verder: De schillen van erwtjes, een pot vol boontjes, en de houwtjes van radijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten