vrijdag 29 april 2022

Toertje in het bos

 In tuinieren is observeren heel belangrijk. Daarom doe ik af en toe een toertje, en neem er wat foto's bij. De foto's staan me toe bepaalde evoluties te volgen, een onbekende plant of dier op te zoeken, of iets te delen dat het volgens mij waard is.

In deze post over het bos: jong esdoornblad, grote muur, onbekende plant, meidoorn, daslook, hol, vlinder.


Dit is het jonge blad van de esdoorn. Heel veel andere bomen hebben nu superzacht en mooi jong blad.




Ik hing de hangmat op in het bos, op zoek naar wat afleiding voor de kids. Het is me ook al eens gelukt om er een boek in te lezen. Dit is het zicht vanuit mijn hangmat. Dit is grote muur.


Dit is een plant uit het bos die ik niet direct herken. Het zou kunnen sleedoorn zijn, of een andere pruim/kers variant. Ik post het zodra ik het heb opgezocht.

Dit is een foto vol groen, maar er zijn duidelijk 2 meidoorns die reeds meer dan 2 meter hoog zijn. Enkele jaren terug stond er geen meidoorn in ons bos, maar stilaan zin er meer en meer. Ze zijn nog niet oud genoeg om te bloeien en bessen te dragen, maar we eten wel graag van het blad. Ook in de weide komen er meer en meer meidoornen.




Het kleine beetje daslook dat we hebben, staat in bloei.


Aan de ingang van het bos schopte ik wat composthoop aan de kant. Toen ik een oude treinbiels aan de kant legde, vond ik daaronder een hol. Helaas weet ik echt niks af van holen. 





Een gehakkelde aurelia op een omgehakte boom. Vlinders zoeken graag plaatsjes in de volle zon. Vlinders houden van de zon. Ze kunnen namelijk hun lichaamstemperatuur niet regelen, ze hebben de zon nodig om warm te worden. Bij temperaturen onder de 13 graden kunnen ze niet eens vliegen, tenzij ze op kunnen warmen in de zon.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten