dinsdag 19 april 2022

Frambozen varianten determineren

 Wauw! Vandaag had ik echt een eureka gevoel!

Probleem: Dichtbij het huis plantte ik drie soorten frambozen door elkaar, maar wanneer er geen bessen aanhangen, weet ik helaas niet welke plant welke frambozen draagt. Frambozen moeten drastisch uitgedund worden, en ik wil bij voorkeur mijn favoriete soorten bewaren.

Eureka!

Tijdens het voorzichtig uitdunnen, en in combinatie met een vergelijkende studie (er zijn andere plaatsen in de tuin waarvan ik zeker weet welke frambozenvariant er staat) slaagde ik erin om de drie soorten te determineren!

Het gaat om gele, roze en rode frambozen. Ik merkte 4 verschillen.

  • De roze maken uitlopers die veel verder reiken, tot wel een halve meter verder verschijnen ineens nieuwe planten. Dit doen de rode en de gele helemaal niet. Het is zelfs ietwat moeilijk om de gele te vermeerderen (spijtig).
  • De tweejarige, houterige delen van de plant zijn veel lichter van kleur bij de roze variant. Ze zijn ook merkelijk langer.
  • Het blad van de roze variant is iets lichter van kleur, en de steel is langer. Dit laatste kan je duidelijk zien op de volgende twee fotos.




Zie jij het verschil?

Ok, nu weten we het verschil tussen de roze en de niet-roze (geel en rood) varianten. Maar hoe weet ik nu of het gele of rode frambozen worden? Ziehier het vierde verschil!

  • De stekels op de jonge, groene scheuten zijn rood van kleur bij de rode variant! Dat zie je duidelijk op de foto's hieronder.





Tip: klik op het label 'Framboos' om meer blogposts over framboos te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten