maandag 2 mei 2022

Monarda is soms winterhard!

Dit wordt het vierde jaar dat er monarda groeit in onze eetbare tuin. De eerste drie jaar moest ik helaas nieuwe planten aankopen, ondanks het feit dat de plant zogezegd winterhard is.

Hier lees je mijn bedenkingen na het eerste jaar, toen ik vaststelde dat de plantjes de winter niet hadden overleefd.

Dit schreef ik in juli 2021 over monarda (bergamot):
We hebben vele eetbare bloemen in onze tuin. Velen zijn leuk om te proeven en ook heel decoratief, maar ze zijn nu ook niet zo lekker dat je er niet kan afblijven. Denk aan komkommerkruid, korenbloem, paardenbloem, hondsdraf, dovenetel, goudsbloem, etc..

Monarda is prachtig maar is ook heerlijk zoet. Echt een aanrader. We zouden er 20x zoveel aankunnen.

Vandaag:
Wel, ik weet dat het moeilijk te geloven is, maar misschien heb ik er écht wel 20 keer zoveel. De plant heeft zichzelf namelijk heel goed uitgezaaid. Het was echt een fijne ontdekking die me echt blij maakte.
Ik had ook al in het vroege voorjaar wat van de plant in een pot overgeplant om ze te kunnen beschermen tegen de vorst, maar het is niet gelukt deze plant voldoende water te geven dit droge voorjaar.

Hieronder de foto's van de ontdekking:



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten