dinsdag 10 mei 2022

De eerste bessen!

 Over Honingbes  schreef ik op 13 mei 2020 dat het de eerste bessen van het seizoen zijn. Nu zijn ze er weer, op 10/05. Hieronder enkele fotootjes, en ook een aantal veelbelovende foto's van de andere bessensoorten.






jostabes

aardbei in bloei. De eerste aardbeien komen helemaal op het einde van mei.

Braam in bloei in de moestuin. Over blamen in bloei deelde ik in 2020 al enkele foto's. Ik ben fan van doornloze bramen omdat ze heerlijk zijn en tonnen fruit geven. Ze hebben geen steeltje dat moet afgedaan worden. Ik vries ze in en eet er het jaar rond van bij mijn ontbijt of in de smoothie. Bramen staan op veel plaatsen ondertussen: naast het huis, in de moestuin, in de eetbare tuin, in de weide en in de perenboomgaard op verschillende plaatsen. Er zijn ook altijd veel planten te geef voor wie interesse heeft. Lees hier alle blogposts over bramen of klik op het label bramen onderaan de post.

Blauwe bes. De struiken dragen rijkelijk, maar we hebben maar 2 struiken. Ik wou echt dat we er meer hadden en zal er werk van maken om er meer te planten. Stekken lukt helaas niet. We hebben wel al vossenbes. Hopelijk smaken die even lekker. De eerste bessen zijn nu aan het rijpen.

ik denk witte aalbes, nog in bloei


cassis, de bessen zijn al aan het groeien
Heel veel witte bessen


stekelbes of kruisbes

Ook de bessenstruiken in de weide dragen al bessen, maar die zullen niet voor ons zijn vrees ik. Daar zullen de kippen als de kippen bij zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten