donderdag 14 oktober 2021

Herfstframbozen

Wat een overvloed aan frambozen! Dit zijn planten die hier slechts voor het tweede jaar staan. Ze worden veel hoger dan in de moestuin en produceren enorm veel lekker sappige bessen. Ze staan te dik om goed te kunnen oogsten, maar ik geloof wel dat ze daardoor de bodem vochtiger kunnen houden dan een enkele rij frambozen op een verder naakte grond. Ze staan ook naast een schutting op het Westen, dus staan ze niet de hele dag in de zon.
Deze groep frambozen heeft mij veel geleerd over de kweek van frambozen. Maar ik ga nog veel kunnen leren, want ik heb op heel veel plaatsen frambozen gezet.

Frambozen hangen vaak 'onder' het blad. Daarom kijk ik altijd van onder naar boven bij het oogsten. En de kinderen zien altijd nog frambozen hangen die je gemist hebt.

Dit is een roze/oranje soort.

Op deze foto zie je de weelderigheid van de struiken.

Om de twee dagen had ik twee bijna volle potjes frambozen. En dat wekenlang. De kinderen aten die vlotjes leeg, ofwel gingen ze de diepvries in. Er zijn gele, roze en rode frambozen. De rode struiken zijn in de minderheid, ik wou dat ze talrijker waren.

Opgepast, voor het oogsten van frambozen heb je echt lange mouwen nodig. Vooral als je struiken te uitbundig groeien en je niet alle takken kan bereiken.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten