vrijdag 31 december 2021

Boek: de tuinjungle. Tuinieren om de wereld te redden.

 

Ik las een boek.
De tuinjungle leest als een vertelling, niet als een weetjesboek. Daar de hoofdstukken toch min of meer afzonderlijke verhalen zijn, kon ik ietwat selecteren wat ik wou lezen. 
Wat me bijblijft:
  • Alhoewel ik al heel veel weet over pesticiden was ik toch nog geschokt over de enorme verspreidheid ervan, de grote gevaren ervan en de impact op mens en dier (vooral insect). Het was een goede herinnering om zoveel mogelijk bio en uit eigen tuin te eten.
  • Ik leerde veel over het verschil tussen honingbijen en solitaire bijen. Over wat er nodig is om ze te helpen (habitat én onvergiftigd voedsel)
  • Ik leerde veel bij over andere soorten insecten zoals sluipwespen en mijten, over mieren en oorwormen
  • Het is moeilijk om kort samen te vatten wat me juist aansprak, maar het leest echt als een pamflet voor natuurlijk tuinieren. Het lezen ervan moedigde me nog meer aan om te blijven doen wat ik doe. Want de bijdrage die je levert op gebied van biodiversiteit, waterbuffer, klimaatbuffer, erosiebestrijding en natuurlijk duurzame productie van voedsel is aanzienlijk.
Ik raad het boek zeker aan, vooral ook omdat je de hoofdstukken die je interesseren wat kan selecteren (ik heb bijvoorbeeld minder affiniteit met vijvers en waterleven)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten