zondag 7 november 2021

Aanplant in de eetbare siertuin: stenige zone

Ik ging aan de slag in de tuin. Ik kuiste wat in het gedeelte met de fazantenbes, zette de middenstrook op orde en reorganiseerde de mediterrane zone.

In de middenstrook waar de judasboom op kop staat kwam wat engelwortel, ik verplantte er wat venkel heen, pootte wat aardpeer en voegde er nog een ananasguave aan toe. De aardbeiboom had al bloemetjes en doet het goed. Dit wordt een strook met hoge beplanting dus.

Bronzen venkel. Deze zaait zich minder hard uit dan de gewone venkel.



De zaden van venkel, heel erg lekker, maar niet scherp op de foto.

Scheuten van venkel. Geen idee of ze vorst kunnen overleven.


Stenige zone 
Dichtbij het terras is een zone waar vroeger een extra terras op kiezel was. Het was nog moeilijk te onderhouden, dus schepte ik er zo veel mogelijk de kiezel weg. De afgegraven laag vulde ik op met kleigrond uit de trampolineput. Dat was ongeveer vijf jaar terug. Sinsdien groeit er voornamelijk mos. Aan de randen is er vooral veel rode klaver. Er zijn nog veel stenen overgebleven, en het is ook een voedselarm stuk grond dankzij de klei. Het ligt ook goed beschut en lekker warm dichtbij het huis.

Er staat al even een olijfboom (die kreeg Mathias voor zijn geboorte van oma Marleen), rozemarijn en een kerrieplant (die kregen we van buurvrouw Mia). Er staat ook wel wat kleine pimpernel, die zaait zichzelf steeds uit.

Ik verplantte wat salie en tijm. Ik plantte er ook een kleine erwtenstruik, om te testen of die het leuker vindt in stenige grond dan in zware klei. Verder staat er ook een feijoa (ananasguave). Die kan best groot worden, maar dat mag.


Boven: de ananasguave

Boven: salie

Het kleine, stekelige plantje rechts van de stok: erwtenstruik

Rozemarijn


wilde oregano


Geen opmerkingen:

Een reactie posten