zaterdag 20 februari 2021

Bijtjesbezoek

Gisteren kon ik nog heel wat snoeiwerk verrichten in de perenboomgaard. Een opvallend gezelschap had ik daar. Een bij. Ik weet niet zo heel veel af van bijen. Honingbijen zal je volgens mij nu nog niet vinden. De koningin is de eerste die op stap gaat in de lente, en die is een stuk groter dan de bij die me gezelschap hield. Maar zo vroeg gaat die volgens mij niet op verkenning, er is met moeite voedsel nu.

Een solitaire bij is het waarschijnlijk ook niet, want die overwinteren eigenlijk niet. Ze sterven, en in de lente wordt een nieuwe generatie geboren. De bij die ik zag, was van volwassen formaat.

Ze hield me echt gezelschap. Ze leek aangetrokken door de weerkaatsing van de zonneschijn op mijn haren. Ik liet ze doen, maar deed toch maar mijn ogen dicht.

Wie zou weten welke bij dit was?

Edit 21/02: Ik merkte ook bijtjes op bij de sneeuwklokjes. De bijtjes moeten om wille van de vorm ondersteboven in het klokje kruipen, ze waren dus heel moeilijk te fotograferen. Ik zag op facebook veel foto's verschijnen van natuurliefhebbers die bijen hadden gefotografeerd vandaag, het zal dus niet zo uitzonderlijk zijn dat er nu al bijtjes zijn.

Wie kan de bijtjes vinden in de sneeuwklokjes?



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten